کشش مفتول به صورت کلاف

کشش مفتول به صورت کلاف

کشش مفتول به صورت کلاف

فرایند کشش مفتول ،به‌وسیله چکش‌کاری، سوهانکاری، نورد یا سنبه‌کاری، در ابتدای مفتول کوچک شده تا ابتدای مفتول بتواند از قالب عبور کند؛ بعد مفتول از درون قالب کشیده میگردد. در این فرایند حجم مفتول ثابت باقی میشود بنابراین با کاهش قطر مفتول، طول آن زیاد میشود. معمولاً برای رسیدن به قطر مطلوب، لازم است مفتول بیش از یکبار و در هر مرحله از میان قالبی با قطر کوچک‌تر کشیده شود. در مقیاس کوچک، این فرایند می‌تواند با استفاده از صفحه کشش و در مقیاس تجاری بزرگ با استفاده از ماشین‌آلات خودکار انجام می‌شود.فرایند کشش مفتول، نوعی کار سرد است؛ به همین دلیل خواص ماده را تغییر می‌دهد.

آرماتوربندی فونداسیون

در عقیده بگیرید که می خواهید آرماتوربندی فونداسیون را اتمام دهید. آرماتورها تهیه شده اند و یک آرماتوربند هدف دارد که آرماتوربندی فونداسیون را بدون لیستوفر سپریدن دهد. چنانچه نقشه به شخص آرماتوربندی دیتا شود و او آغاز به برش آرماتورها کند، به علت عدم دیدن کامل نسبت به حجم آرماتورهای فونداسیون از گوشه ای از نقشه برش را آغاز می کند. این شغل باعث بالا رفتن پرت می شود.

لازم است که پیش از آغاز به کار لیستوفر تعبیه شده باشد لغایت مشخص شود که در هر تقدیر چه شمار آرماتور با چه طول، سایزی و چه مقدار خم آرماتور لازم است. این مسئله مایه می شود که آرماتوربند متوجه شود که وقتی برش آرماتور را سپریدن می دهد از مانده برش در چه جایی باید استفاده کند. البته بی گمان لازم است که یک نظارت صحیح و دقیق بر کار آرماتوربند در هنگام استفاده از لیستوفر وجود داشته باشد لغایت به این ترتیب میزان خطا به کمینه برسد.

مجموعه آهن ملل مناسب ترین قیمت امروز میلگرد در بازار کارخانه ها و برندهای مختلف را به مشتریان عزیز ارائه می کند.

در صورت عدم هستی لیستوفر در نقشه ها تکلیف چیست؟

همواره باید این نکته را مدنظر داشته باشیم که در چهره عدم هستی  لیستوفر در نقشه ها، لازم است که آن توسط دفتر فنی تهیه شود. لازم است که این نکته را مدنظر قرار دهید که در هنگام استفاده از لیستوفر موجود در نقشه ها، نمی تاب به چهره قطعی به لیستوفرهای نقشه اعتماد کرد. بر همین اساس، لازم است که در اثناء خرید آرماتور، لیستوفر بدست دفتر فنی کنترل شود و اگر دربایستن به اصلاح داشته باشد، اصلاح شود یا از ابتدا بدست دفتر فنی و مهندس مترور پیش از استارت پیشه تعبیه شود.

موارد تشکیل دهنده جدول لیستوفر میلگرد

در این قسمت یک جدول لیستوفر را تماشا می نماییم که به ترتیب به توضیح ستون های آن می پردازیم.

کشش مفتول به صورت کلاف

کشش مفتول به صورت کلاف

نحوه محاسبه میلگرد ساختمان

برای اینکه بتوانیم میزان میلگرد باره بیچارگی یک ساختمان را محاسبه کنیم، در آغاز لازم است که تعداد طبقات و مساحت ساختمان را محاسبه نمود. به طور استاندارد، به ازای هر متر چهارگوش حدود ۶۰ الی ۶۷ کیلوگرم میلگرد احتیاج است. با داشتن این مقادیر، به راحتی می طاقت سطح مقطع آپارتمان را نسبت به تعداد طبقات آن محاسبه کرد و رقم به دست آمده را در ۶۰ تا ۶۷ ضرب کرد. البته، همگی ساختمان ها به جز طبقات و نمای ظاهری دارای یک فونداسیون (پی) نیز هستند که در زیر ساختمان هستی داشته و بار کلی ساختمان را بر دوش می کشد، اما برای محاسبه میلگرد آجدار مورد نیاز برای فونداسیون ابتدا باید سه مقطع طولی، عرضی و تقویتی آن را تخمین کرد.

محاسبه وزن میلگرد فونداسیون: برای محاسبه سطح مقطع به ترتیب می توانید از فرمول های پایین بهره‌گیری کرده اعداد به دست آمده را با هم جمع کنید.

(طول کاور × ۲) – (طول خم × ۲) + درازا مقطع = طول میلگرد طولی
(طول کاور × ۲) – (طول خم × ۲) + عرض مقطع = طول میلگرد عرضی
طول میلگرد × (تعداد + وزن یکتا درازا میلگرد) = میلگردهای تقویتی در فونداسیون

برای مطالعه: محاسبه سرانگشتی میلگرد فونداسیون

محاسبه تقریبی میلگرد باره دربایستن برای اسکلت ساختمان: برای محاسبه میلگرد باره دربایستن برای اسکلت، نخست باید نوع اسکلت ساختمان را بدانیم. چرا که برای هر نوع اسکلتی یک مقدار معین میلگرد تعریف شده است.

۰۰۰۳میلگرد مورد احتیاج برای اسکلت فولادی با مهاربند: ۴۵ الی ۶۵ کیلوگرم
میلگرد مورد دربایستن برای اسکلت فولادی با قاب خمشی: ۶۵ الی ۹۰
میلگرد مورد احتیاج برای اسکلت بتنی با قاب خمشی و حصار برشی: ۳۵ الی ۴۵ کیلوگرم
میلگرد مورد دربایستن برای اسکلت بتنی: ۴۰ الی ۵۵ کیلوگرم

محاسبه قریبی میلگرد مورد دربایستن برای ستون ها و سقف: به طور کلی در ساختمان های اسکلت بتنی برای هر ستون ۱۲ الی ۱۸ کیلوگرم میلگرد بیچارگی است. ولی برای محاسبه میلگرد باره دربایستن سقف لازم است تا نوع سقف را بدانیم:

میلگرد مورد احتیاج برای سقف تیرچه بلوک: ۵ الی ۷ کیلوگرم
میلگرد مورد دربایستن برای سقف کامپوزیت: ۸ الی ۱۲ کیلوگرم
میلگرد باره احتیاج برای سقف دال بتنی توپر: ۱۰ الی ۱۶ کیلوگرم

محاسبه میلگرد ساختمان یک طبقه

حال فرقی نمی کند که ساختمان شما چند طبقه است، زیرا با داشتن مقادیر بالا به راحتی می توانید آن ها را در فرمول پایین پیمان دهید و میلگرد باره دربایستن برای هر ساختمان با هر تعداد طبقه ای را محاسبه کنید:

Wt = ( W1 + W2 ) * A + W3

Wt: وزن همه میلگرد ساختمان
W1: وزن همه میلگرد در اسکلت
W2: وزن کل میلگرد در سقف
W3: وزن همه میلگرد در فونداسیون

معرفی نرم افزار جاسازی لیستوفر آرماتور + ویدئو

یکی از ادوات برای جاسازی لیستوفر مترور پلاس می باشد. این افزار احد نرم انگیزه ها قدرتمند و ساده جهت تولید جداول لیستوفر آرماتور در نرم اسباب اکسل می باشد. با به کارگیری این نرم انگیزه ها می توانید شکل آرماتور مورد عقیده خویش را از بین شکل های از قبل تعریف شده برگزیدن کرده و پوز، تعداد، قطر و طول اضلاع مختلف آرماتور را وارد نمایید. پس از آن، اطلاعات مربوط به پوز به اتفاق با شکل آرماتور به صورت اتوماتیک به جدول اکسل اضافه می شود.

کشش مفتول به صورت کلاف

کشش مفتول به صورت کلاف

نتیجه گیری

لیستوفر راهنمای کارگاه آرماتوربندی خم و برش آرماتورها است. در درستی با تعبیه لیستوفر می تاب به تعبیه و نصب آرماتورها سرعت داد. جاسازی لیستوفر میلگرد باعث می شود از پرت میلگرد و هدر رفتن خرج مصالح جلوگیری کرد. در سررسید برگزاری مناقصه، مشاور لیستوفر میلگردها را تهیه و در نقشه ها پیمان می دهد و به پیمانکار دیدی از حجم آرماتورها می دهد و برای هر قسمت یک ساختمان بهتر است لیستوفر میلگردها تعبیه شود. تهیه جدول لیستوفر با به کارگیری فرمول هایی که برای هریک اجزای سازه و سایزهای میلگرد جاسازی می شود که به صورت کامل در این مقاله به آن پرداختیم.

سوالات متداول لیستوفر آرماتور و روش جاسازی آن

لیستوفر چیست؟

لیستوفر یک راهنمای کارگاه آرماتوربندی خم و برش آرماتورها دانست. در واقعیت به بیان ساده تر با تهیه لیستوفر می توانیم به تعبیه و نصب آرماتورها سرعت ببخشیم.

چرا باید از لیستوفر بهره‌گیری کنیم؟

جهت سرعت در محاسبه همگی المان های فلزی، اطلاع از میزان مصالح مصرفی در پروژه باید از لیستوفر کاربرد کنیم. به طور کلی تهیه لیستوفر مایه می شود رویت کلی تر و جامع تری از مصالح مصرفی در پروژه حاصل شود.

کشش مفتول به صورت کلاف

کشش مفتول به صورت کلاف

 

کشش مفتول به صورت کلاف

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.