کشش مفتول

کشش مفتول

کشش مفتول

سیم مفتول

سیم مفتول در واقع همان مفتول سیاه میباشد که از فولاد کم کربن یا آهن ساخته شده است و بعنوان سیم آرماتور بندی ، قالب بندی و در ساختمان سازی ها مورد کاربرد قرار میگیرد.
کسانی که در بازار آهن به نسبت باستانی کار کهن تر هستند ، مفتول سیاه را با اسم سیم مفتول ، مفتول میشناسند که همان ویژگی ها را دارد.

 

سیم مفتول ، مفتول سیاه ، سیم آرماتوربندی یا مفتول آنیل شده از اسامی این فرآورده است که در صنعت و ساختمان سازی کاربرد گزیده تر ای دارد ، این مفتول به واسطه این که در ساخت بسیاری از مصالح فلزی دیگر به شغل می رود و به عنوان ماده اولیه آنها محسوب می شود با اسم مفتول مادر نیز شناخته می شود.
سیم مفتول در ساخت موارد پایین به پیشه میرود :
مفتول گالوانیزه
مفتول مسوار
اسید شور
فنرها
توری فنس
توری مرغی
توری فرنگی
توری گابیون
سیم مفتول در همگی این موارد به صورت مستقیم به شغل رفته و ایفای نقش میکند اما علاوه بر این ها ، در بسیاری از گویه ها نیز نقش غیرمستقیم داشته و به شغل می رود برای مثال از سیم مفتول در صنعت کشاورز ، صنعت اتومبیل سازی و نجاری و … بهره‌گیری می شود.

 

کشش مفتول

کشش مفتول

مفتول ها و استفاده از آنها در صنایع مختلف

مفتول یک فولاد نورد گرم هموار و صیقلی است که درازا عمر و مقاومت بالایی دارد و معمولاً مقطع آن احد یا مستطیل است. مفتول ها به صورت کویل یا کلاف، پیچیده و جا به جا می شوند؛ به این چهره که یک دسته مفتول کویل شده به وسیله ی دو لغایت چهار تسمه ی فولادی به صورت عرضی بسته و به شکل کلاف حمل و حفاظت می شود. قبل از پیوندیدن این تسمه ی فولادی، مفتول باید به اندازه ی کافی فشرده شود. مفتول­ انواع و اندازه­ های متفاوتی دارد که از هر کدام به منظور خاصی بهره‌گیری می­شود.

 

 

چگونگی فرآوری گونه ها مفتول
مفتول به دو شکل سیاه و گالوانیزه (مفتول سفید) فرآوری می­شود.

مفتول سیاه چیست؟

مفتول سیاه، نوعی مفتول آنیل شده و به اصطلاح پخته شده است که ویژگی ها کیمیایی خویش را حفظ کرده و ماده­ اولیه­ مفتول گالوانیزه را ساختن می­دهد و درنتیجه در تولید توری مش، توری مرغی، توری حصاری، گابیون، توری پرسی، سیم خاردار، زنجیر صنعتی، میخ و غیره کاربرد دارد. به انگیزه رنگ سیاهی که دارد به این نام شناخته می­شود. نرم و انعطاف­پذیر است و پایداری فوقانی در مساوی شرایط طاقت مساعد آب و هوایی دارد از این جهت در ساختمان ­سازی و صنعت نیز استعمال گسترده­ای دارد.

 

 

 

نمونه هایی از مفتول سیاه
مفتول سیاه قابلیت شکل پذیری و فرم گیری دارد و به همین علت شغل با آن راحت است و در سطح وسیعی باره بهره‌گیری قرار می­گیرد. حائز قطر، وزن و اندازه­های متفاوت است که هر کدام کاربرد خاصی دارند و از آن­ها در آرماتور بندی، قالب بندی، عایق بندی، کشاورزی، مجسمه سازی، نجاری، وسایل تزیینی، ساخت سبد زباله، و غیره جهت گره زدن و بسته بندی (عدل بندی) کاربرد می­شود.

مفتول سیاه در سایزهای 1.5، 2.5، 3 و 4 میلی متری موجود است که به ترتیب در آرماتور بندی، قالب بندی، زراعت و درودگری بیشترین کاربرد را دارند.

مفتول گالوانیزه چیست؟

مفتول گالوانیزه همان مفتول سیاه است که با فلز روی پوشیده شده است. به این روش، گالوانیزه شدن گفته می­شود که به دو صورت گرم و سرد سپریدن می­شود. طی پروسه گالوانیزه شدن گرم، فولاد فاقد چربی و اکسیژن را درون روی مذاب پیمان می­دهند و بر نشانه بازتاب فولاد و روی ، روکشی آلیاژی از جنس روی ، فولاد را می­پوشاند و آن را در مساوی خوردگی، زنگ زدگی و شرایط توان مساعد محیطی محافظت می­کند. به این نوع مفتول، مفتول گرم گفته می­شود.

در طریق گالوانیزه شدن سرد، از روی مذاب کاربرد نمی­شود بلکه فلز روی به وسیله­ی جریان الکتریکی و با روش الکترولیز و به وسیله­ی جریان الکتریکی سطح فولاد را می­پوشاند. در این روش ضخامت فلز روی کمتر از طریق گرم است و در نتیجه مفتول سرد، مقاومت اقلیت نسبت به مفتول گرم دارد.

مفتول گالوانیزه به دلیل نقطه ­ی ذوب بالای فلز روی دماهای زیاد بالا (بیشتر از 600 درجه­ی سانتیگراد) را می­تواند بردباری کند.

کشش مفتول

کشش مفتول

 

نمونه هایی از مفتول گالوانیزه
مفتول گالوانیزه اندازه­های متفاوتی در محدوده ­ی 0.5 الی 2.8 میلیمتر دارد و در ساختمان سازی، آرماتوربندی، کشاورزی، مرغداری، وسایل تزیینی، فنس کشی، اسکوپ بندی، رابیتس بندی، گلخانه و… بهره‌گیری می­شود.
به علت ضخامت بیشتر فلز روی (zn)، گالوانیزه ­ی گرم در مقایسه با گالوانیزه­ ی سرد دارای بها بالاتری است.

 

سیم آرماتوربندی

نوعی مفتول سیاه آنیل شده یا یا به اصطلاح پخته شده است که از حرارت رویت وایرود به دست می­آید و پس از کشش در دمای 900 درجه­ی سانتیگراد و در شرایط خلاء در کوره­ی آنیل گرما می­بیند. این مفتول نرم و نرمش پذیر است و قدرت پیچش نکوداشتن دارد که از شکستن آن ممانعت می­کند. در برابر زنگ زدگی و خوردگی تغییر ناپذیر است.

مفتول قالب بندی
از این مفتول­ ها برای بستن دو میلگرد پیش عملیات بتن ریزی ساختمان بهره‌گیری می­شود لغایت از جا به جایی میلگردهایی که با آرایش خاص به چهره ستانی و عمودی کنار هم پیمان گرفته­اند به هنگام بتن ریزی بازدارندگی به عمل آید. به عملیات بستن میلگردها، گره زدن یا آرماتور بندی گفته می­شود که به وسیله­ی انبر سپریدن می­شود. معمولاً از مفتول سیاه 5/1 تا 4 میلیمتر برای گره زدن یا آرماتوربندی استفاده می­شود. هر ضخامت تو این محدوده کاربرد خاصی دارد.

معمولاً از 4 گونه گره­ی ساده (لغزان)، گره صلیبی، گره پشت گردنی و گره اصطکاکی برای آرماتور بندی بهره‌گیری می­شود که هر کدام به قصد خاصی باره بهره‌گیری پیمان می­گیرند. این گره­ها به دو طریق ضربدری و کراواتی بسته می­شوند.

 

سیم آرماتوربندی یا قالب بندی به دو چهره تسمه و فابریک در بازار موجود است. گونه فابریک آن نسبت به تسمه نرم-تر و نرمش پذیرتر است و استوار و قیمت بالاتری دارد.

کشش مفتول

کشش مفتول

  •  مفتول گالوانیزه
  •  مفتول سیاه
  •  سیم آرماتوربندی

دیدگاه شما

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.